Goda och saftiga vaniljbullar

Nu har jag inte varit inne på bloggen på väldigt länge.. Men såg att jag har kvar några läsare i alla fall så nu får jag bättra mig! Så idag kommer jag att lägga ut mycket enkla, men framförallt goda vaniljbullar.

Detta är mycket enkla bullar att baka, eftersom de bara ska jäsa en gång. De är fyllda med vanilj, smör, socker, så det blir mycket saftiga och goda bullar. Jag tänkte ge er receptet så ni kan prova att baka själva! =)

Saftiga vaniljbullar               ca 50 stycken

50 g jäst
150 g margarin
5 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning
200 g margarin
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Smula ner jästen i en bunke. Smält margarinet, häll i mjölken tills det är fingervarmt. Blanda sedan ut det med jästen tills den har smält. Rör sedan ner socker, salt och nästan allt mjöl. Låt degen jäsa 1 timma. Rör då ihop fyllningen.
         När degen jäst klart ska den knådas smidig på ett bakbord och därefter delas i 4 delar. Kavla ut varje del avlång och platt, bred på fyllningen, rulla ihop och skär i lika delar. Lägg bullarna med snittytan uppåt i formar. Pensla med uppvispat ägg och garnera med lite pärlsocker.
        Grädda varje plåt i ugnen i 250 grader i ca 5-7 minuter.
Lägg sedan upp  på ett galler och låt svalna.


Här kommer en bild på hur mina bullar blev!



Låt det väl smakas!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Fan vad goda de ser ut!! Mumsfilibabba Dags att ses snart igen! :D KRAMAS

2009-08-26 @ 15:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0